EL-HALIM: BLAGI, SRDAČNI
Kako biste se osjećali kada biste bili uhvaćeni da radite nešto loše, a osoba koja vas je vidjela pređe preko toga i ne kazni vas ili vas ne osramoti. Osjećate pomiješano osjećanje stida, olakšanja i zahvalnosti. Ukoliko volite osobu kojoj niste bili poslušni većina vas bi se zaklela da to neće više uraditi i da nikada neće iznevjeriti njihovu ljubaznost i oprost.
Allah dž .š. je iznad svake analogije, ali ovo je naše stanje sa našim Gospodarom svakoga dana. Mi konstantno gledamo, slušamo i radimo stvari koje ne bismo trebali. Ali Allah dž.š. poznaje naše stanje. I u većini prilika On pređe preko toga. Jer On je El-Halim, Blagi. El-Gazali definira Allahovo dž.š. ime El-Halim kao ‘’Onaj koji posmatra neposlušnost onih koji Mu se protive, i primjećuje suprotnost od Njegovih odredbi, ali ipak ga ne obuzima gnjev, niti ga savladava ljutnja, niti ga žurba i nepromišljenost nagone da se osveti, iako je On apsulutno u stanju da to uradi.’’
Allah dž.š. u Kur’anu kaže: ‘’Da Allah kažnjava ljude prema onome što zasluže, ništa živo na površini Zemljinoj ne bi ostavio; ali, On ih ostavlja do roka određenog, i kad im rok dođe – pa Allah dobro zna robove Svoje.’’ Kur’an, 35 :44. U ovom opisu postoji specifično loše djelo koje je učinjeno i kazna koja je zaslužena. Ali Allah dž.š. to odgađa, tako da bi logično pitanje bilo zašto Allah odgađa kaznu? Neka osoba bi mogla odgoditi kaznu drugome zato što je slaba, zato što nije u mogućnosti da djeluje. Ali Allah dž.š. je El-Kavijj, Najmocniji, i može raditi ono što hoće. Pa zašto onda odgađa kaznu?
Kao ljudska bića mi cijenimo praštanje. Cijenimo to kada nam je data prilika da popravimo sebe prije nego što vidimo posljedice svojih djela. Ukoliko postoji pravilo da ćete biti kažnjeni ukoliko neuradite domaću zadaću, zar ne biste bili sretni kada vam učitelj popusti i pređe preko toga? A pogotovo ako to uradi još jednom, pa i treći put? Kako se osjetite kada vas policija uhvati u velikoj brzini, ali vas ne kazni? Mnogi od nas bi osjetili olakšanje i upozorili sami sebe da to više ne ponovimo. Tako da Allahovo praštanje je zato da bismo se mi vraćali ispravnom djelovanju. I mi trebamo biti zahvalni na ovome, kao što bismo bili zahvalni svakome ko nam oprosti i pređe preko naših loših postupaka.
A zamislite da budete kažnjeni za svako loše djelo koje uradite. Koliko bismo kazni imali na dan? Ono što je posebno lijepo kod ovog lijepog imena jeste da On, ne samo da nam prelazi preko loših postupaka, nego odgađa i njihovo zapisivanje. Poslanik s.a.v.s. kaže: ‘’Pisar sa lijeve strane svakog muslimana ne upisuje loše djelo šest sati. Ukoliko se čovjek pokaje (u roku od ovih šest sati), i traži oprosta od Allaha dž.š. pisar ga ne upiše. Ako se ne pokaje, on ga upiše kao jedno loše djelo.’’
Mi ponekad uzimamo zdravo za gotovo to da ne snosimo posljedice svojih loših djela. Vjerovatno mislimo da to što mi radimo nije nešto značajno, da Allah dž.š. ne mari za to, iako imamo jasne odredbe šta trebamo raditi, a šta ne. Tako da nekad nas neko mora probuditi. Čak i ako smo kažnjeni na ovom svijetu, ovo ne smije uticati na to da izgubimo srce. Prvo, jer je Allah dž.š. Pravedni, ali također i zato jer i izvršavajući kaznu On je Milostiv. Allah dž.š. nam u suri Kalem kazuje priču o vlasnicima jednog voćnjaka. Čovjek je imao tri sina koji bi dopustili da njegov voćnjak koriste siromašni. Kada je on preselio, dogovorili su se da će ubirati voće rano ujutro kako bi mogli imati sve, a ne dati ništa siromašnima. I šta se desilo? ’’I dok su oni spavali, nju od Gospodara tvoga zadesi nesreća i ona osvanu opustošena.’’ Kur’an, 68: 19-20.
Slavljen neka je Allah. Šta se desilo kasnije? Kada su napokon stigli do bašte kako bi uradili ono što su naumili, našli su je uništenu do zemlje. I onda su shvatili lekciju. “Teško nama!” – govorili su – “mi smo, zaista, obijesni bili; Gospodar naš nam može bolju od nje dati, samo od Gospodara našeg mi se nadamo naknadi!” Kur’an, 68 : 31-32. A Allah dž .š. kaže: “Eto takva je bila kazna, a na onome je svijetu je, nek znaju, kazna još veća!” 68 :33. Ova kazna ih je probudila i osvijestila. Shvatili su gdje su pogriješili. Da im je Allah dž.š. omogućio da urade ono što su naumili morali bi da se suoče sa kaznom koja je veća od ove. Svrha je u tome da se vratimo na pravi put. Tako da je Allah dž.š. Blag prema nama kako bismo Mu se vratili, ali kada zloupotrijebimo tu blagost, to opraštanje, moramo biti probuđeni i osviješteni. A sve ovo je iz Allahove dž.š. milosti.
Posjedovanje osobine hilma – blagosti
Postoje određena Allahova dž.š. imena koja su dostojna samo Njega i pripadaju samo Njemu, poput El-Halik, Stvoritelj, ali neka druga imena se mogu koristiti da opišu osobine ljudi, popur Rahim, milostivi, kao što Allah dž.š. opisuje Poslanika s.a.v.s. koristeći ovaj termin. El-Halim je, također, jedna od ovih osobina. Allah dž.š. u Kur’anu kaže za Ibrahima a.s.: “Ibrahim je doista bio pun sažaljenja i obazriv.” 9: 114.
Poslanik s.a.v.s. kaže da je praštanje jedna od najljepših osobina. Ukoliko želimo da Allah dž.š. pređe preko naših loših djela mi trebamo praštati drugima. Ovo se posebno odnosi na ono što nosimo u svojim srcima. Možemo misliti da praštamo ukoliko ne govorimo ili ne reagujemo na nešto, ali činjenica da to nosimo u sebi i trpimo i da će to drugi put ‘’eksplodirati’’ nije praštanje. Praštati znači preći preko nečega jednom, dva puta, pa i tri puta, zavisno od situacije. Ali, ako ovo dopusti dalje uznemiravanje, onda je to momenat da zastanemo i udaljimo se od te osobe, ali zbog Allaha dž .š. To znači da natjeramo osobu da se vrati na pravi put, da postane svjesna i da shvati da djela imaju svoje posljedice.
Molim Allaha dž.š. da nas učini od onih koji imaju osobinu praštanja, i onih koji prepoznaju Allahovo dž.š. praštanje i da to bude način na koji ćemo Mu se vratiti. Amin!
(Piše: Jinan Bastaki / Prijevod: Anesa Gegić)